Υπ. Παιδείας: Σύντομα το Ομοσπονδιακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Τη σύσταση και λειτουργία ενός ομοσπονδιακού πανεπιστημίου στην Αθήνα, στο οποίο θα υπάγονται διοικητικά όλα τα Ιδρύματα, εκτός του Πανεπιστήμιου Αθηνών και του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, ανακοίνωσε ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος. Η ενέργεια εντάσσεται στο σχέδιο «Αθηνά» που αφορά στην αναμόρφωση του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας.
Το Ομοσπονδιακό Πανεπιστήμιο θα διοικείται και θα ελέγχεται από ένα Διοικητικό Συμβούλιο, ενώ δεν θα υπάρξουν μεγάλες αλλαγές στη δομή των υπαρχουσών Αρχών (πρυτανικές και Συμβούλια), οι οποίες θα συνεχίσουν να λειτουργούν κανονικά.
Οσον αφορά στα ΤΕΙ, ανακοινώθηκε η δημιουργία Ομόσπονδου Τεχνολογικού Ιδρύματος στην Αθήνα, το οποίο θα προκύψει από την συνένωση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά και των Ανώτατων Σχολών Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης.
Συνολικά 97 τμήματα συγχωνεύονται ή απορροφώνται, μένουν πανεπιστήμια σε 51 πόλεις από 63.
Το πανεπιστήμιο αυτό θα διοικείται και θα ελέγχεται από ένα ΔΣ, ενώ οι νυν αρχές (πρυτανικές και Συμβούλια) θα συνεχίσουν να λειτουργούν κανονικά.
Σε αυτό το Ομόσπονδο Ιδρυμα, που θα ονομασθεί «Αδαμάντιος Κοραής», εντάσσονται το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, η Γεωπονική Σχολή, το Πάντειο και Χαροκόπειο.
Το κοινό ΔΣ θα κάνει τον «στρατηγικό» σχεδιασμό του Ομόσπονδου Πανεπιστημίου.
Όσον αφορά στα ΤΕΙ, ανακοινώθηκε η δημιουργία ενός ομόσπονδου Τεχνολογικού Ιδρύματος στην Αθήνα που θα προκύψει από την συνένωση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά και των Ανώτατων Σχολών Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης.
Παράλληλα, αναβαθμίζεται το Διεθνές Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το οποίο θα συνδεθεί με πανεπιστήμια του εξωτερικού, στα οποία λειτουργούν έδρες ελληνικών σπουδών.
Τα ΑΕΙ της περιφέρειας
Τα πανεπιστήμια της περιφέρειας με διοικούσες επιτροπές ή λιγότερα από τέσσερα τμήματα απορροφώνται από αλλά πανεπιστήμια. Για παράδειγμα, το πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδος κόβεται στα δύο: τα μισά τμήματά του (της Λαμίας) εντάσσονται στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, ενώ ένα τμήμα απορροφάται από το Πάντειο.
Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας συγχωνεύεται με το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, ενώ δύο τμήματά του μεταφέρονται στην Πολυτεχνική Σχολή του ΑΠΘ.
Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Ελλάδας απορροφάται από το Πανεπιστήμιο Πατρών.
Ο υπουργός Παιδείας είπε ότι σε όλες τις περιπτώσεις συγχωνεύσεων, διδακτικό και διοικητικό προσωπικό μεταφέρεται στα «μητρικά» Ιδρύματα.
Οι φοιτητές τους θα πάρουν το πτυχίο τους από το νέο Ιδρυμα στο οποίο θα ενταχθεί το τμήμα τους, ενώ αν χρειαστεί θα «μετακομίσουν» για την ολοκλήρωση των σπουδών τους.
Συνολικά 97 τμήματα σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ συγχωνεύονται ή απορροφώνται (δηλαδή δεν θα δέχονται στο μέλλον εισακτέους), καθώς είχαν χαμηλό βαθμό ενδιαφέροντος ή δεν είχαν καν μόνιμο διδακτικό προσωπικό. Από 63 οι πόλεις που φιλοξενούν πανεπιστήμια μειώνονται στις 51.
Αύξηση εισακτέων στα ΑΕΙ και μείωση στα ΤΕΙ.
Στα ΑΕΙ προσβλέπεται αύξηση στις θετικές επιστήμες, το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο και τα Οικονομικά και μείωση μόνο στο 1ο επιστημονικό πεδίο (ανθρωπιστικές επιστήμες). Δραματική μείωση στα ΤΕΙ, ειδικά στο 5ο επιστημονικό πεδίο (Διοίκηση Επιχειρήσεων, Οικονομικά, Τεχνολογικά Πληροφορικής, Μηχανικοί κ.λ.π.).
Σε αυτά τα τμήματα οι εισακτέοι από 4.500 μειώνονται σε 2.000. Συνολικά η μείωση δεν θα ξεπεράσει το 4%. Στις ανιρωπιστικές σπουδές, πανελλαδικά, η μείωση των εισακτέων ανέρχεται στους 1.300.
«Εντάσσουμε όλα τα τμήματα σε σχολές, προχωράμε σε συγχωνεύσεις τμημάτων, αλλά και Ιδρύματα με διοικούσες επιτροπές η λιγότερα από τέσσερα τμήματα» είπε ο υπουργός Παιδείας, παρουσιάζοντας το σχέδιο «Αθηνά».
«Από την πρώτη στιγμή βάλαμε συγκεκριμένες προτεραιότητες. Συνεχίσαμε και ολοκληρώσαμε την εφαρμογή ενός νόμου που ψηφίστηκε με ευρεία πλειοψηφία.
Τα νέα ΔΣ έδωσαν μια ψήφο εμπιστοσύνης στα Ιδρύματά μας. Σ αυτό το ψηφιδωτό τη ανώτερης εκπαίδευσης θα κάνουμε σήμερα το επόμενο βήμα για να αντιμετωπίσουμε τις παθογένειες της», είπε.
«Τα τελευταία 25 χρόνια αναπτύχθηκε χάρτης στην ανωτάτη εκπαίδευση που δεν υπάκουε σε αναπτυξιακά κριτήρια, υπήρχε κατακερματισμός γνωστικών αντικειμένων, εξήγαγε άνεργους.
Κάθε κρίση ενέχει κίνδυνους, αλλά δίνει και ευκαιρίες. Η χώρα βρίσκεται σε βαθιά κρίση, δεν έχουμε πολυτέλεια χρόνου, παρόλα αυτά ακολουθήσαμε πολιτική διαλόγου με όλους εμπλεκόμενους φορείς. Εκθέσαμε κριτήρια και κανόνες στα κόμματα.
» Καταθέτουμε το νομοσχέδιο, αλλά ο διάλογος συνεχίζεται. Θα το στείλουμε στην ακαδημαϊκοί κοινότητα. Είναι μια εθνική υπόθεση, πρέπει να γίνει συζήτηση ουσίας χωρίς περιχαράκωση από κομματικές ιδιότητες. Στόχοι μας η ενίσχυση της δωρεάν δημόσιας παιδείας, η αναβάθμιση πανεπιστημίων και τη σύνδεση με αναπτυξιακό χάρτη. Η γνώση βέβαια είναι πολύ περισσότερα, αλλά δεν μπορεί και να αποκοπεί από ανάπτυξη και κοινωνία. Απευθυνόμαστε στους φοιτητές μας, την ελληνική οικογένεια, τις τοπικές κοινωνίες, τους παραγωγικούς φορείς» τόνισε ο υπουργός.
ΣΥΡΙΖΑ: «Σχέδιο συρρίκνωσης»
Σε ανακοίνωσή του το τμήμα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρει ότι το σχέδιο «Αθηνά» ανακοινώθηκε «με ασφυκτική διορία 45 ημερών προσχηματικής διαβούλευσης».
«Πρόκειται για σχέδιο συρρίκνωσης και αλλοίωσης των Ακαδημαϊκών χαρακτηριστικών της Ανώτατης Εκπαίδευσης εν ονόματι της δημοσιονομικής προσαρμογής στους όρους των Μνημονίων. Η τρικομματική κυβέρνηση αδιαφορώντας για τα πραγματικά προβλήματα λειτουργίας, εκπαίδευσης και έρευνας στα ΑΕΙ που απασχολούν την ακαδημαϊκή κοινότητα, προκρίνει ένα φτηνό λογιστικό σχέδιο περικοπών. Το σχέδιο ‘Αθηνά’ οργανώνει μια νέα συγκεντρωτική διοικητική υπερδομή, που θα διευκολύνει σε δεύτερη φάση νέες συγχωνεύσεις τμημάτων, την εμπέδωση της εργασιακής ευελιξίας και εξάρτησης διδασκόντων και εργαζομένων. Το σχέδιο ‘Αθηνά’ συγγράφει το τέλος του μαζικού πανεπιστημίου με τη μείωση του αριθμού των εισακτέων, την περιθωριοποίηση αρχικά των κοινωνικών και ανθρωπιστικών σπουδών υπέρ μιας αποτυχημένης γενικευμένης αγοραίας προσαρμογής της επιστημονικής γνώσης και των τίτλων σπουδών. Ειδικότερα στον κλάδο των ΤΕΙ μεθοδεύεται μια ισοπεδωτική κατάργηση και συγχώνευση τμημάτων και σχολών.
» Ο ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ επιμένει πως η Ανώτατη Παιδεία οφείλει πρωτίστως να υπηρετεί τις μορφωτικές ανάγκες της κοινωνίας, με τον σεβασμό των συνταγματικών εγγυήσεων της ακαδημαϊκής ελευθερίας και αυτοτέλειας, του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της.
» Όσοι εξέθρεψαν και εκτρέφουν τα προβλήματα των ΑΕΙ είναι εκ των πραγμάτων αναξιόπιστοι για την επίλυση τους. Το έργο της αναμόρφωσης των ΑΕΙ είναι δημοκρατική υπόθεση των ανθρώπων τους και όχι των εντεταλμένων εκκαθαριστών της πολιτικής των Μνημονίων».
2 Comments
aris
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
aris
Να πούμε για την παιδεία? Χα χα χα χουά χουά χουά χα χα χα.
Κανείς μα κανείς από τη τριτοβάθμια εκπαίδευση δε γνωρίζει τι του γίνεται όταν παίρνει ένα πτυχίο. ΑΝΕΚΑΘΕΝ!!!
Το καταλαβαίνει αμέσως μόλις πιάσει τη πρώτη δουλειά.
Έχω δει μηχανικό Πολυτεχνείου να μη ξέρει ότι το αυτοκίνητό του έχει λάδι στη μηχανή μα τον Άγιο.
Τι να πω μειώθηκαν λέει οι ανθρωπιστικές σπουδές! Και τι άλλαξε που υπήρχαν?
Το μόνο που άλλαξε είναι περισσότεροι νεολαίοι με κοπρόσκυλα στο δρόμο.
Ποιόν δουλεύετε Ρέεεε?
Ποιόν δουλεύετε ρε όταν μου έρχονταν παιδιά για πρακτική και δε γνώριζαν το α- β της ειδικότητάς τους?
Και εγώ άμα ξεκινούσα τα ίδια προβλήματα αντιμετώπισα αλλά ήμουν μια γενιά πίσω, τώρα είναι 2013 Ρέεεε.
Με εκείνα τα τμήματα τα νέα κατόπιν συγχωνεύσεως «μηχανικών πληροφορικής» τι ακριβώς ειδικότητα θα βγάζετε γιατί δε καταλαβαίνω. Ενώσατε 5 ειδικότητες σε μία?
Χουά χα χα χα χα χα.
Έχετε ανεβάσει το επίπεδο δυσκολίας σε άσχετα μαθήματα γιατί κανείς μα κανείς από όλους τους συμβούλους δεν έχει δουλέψει ποτέ του και δε γνωρίζει τις ανάγκες στην αγορά εργασίας.
ΚΟΠΑΝΟΙ έ ΚΟΠΑΝΟΙ.